Πέμπτη 4 Μαΐου 2023

Εναρμόνιση της ΕΥΔΑΠ ΑΕ με τη νομοθεσία αναφορικά με την υφιστάμενη διάκριση του Τεχνικού Προσωπικού σε Ανώτατης και Ανωτέρας Εκπαίδευσης - 10.04.2023


Αθήνα, 21.04.2023
Συνάδελφοι,
σας αποστέλλουμε επιστολή του Συλλογου μου προς το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Εκκρεμεί η εναρμόνιση της ΕΥΔΑΠ ΑΕ με τη νομοθεσία για τη διάκριση των μηχανικών Τ.Ε. που πρέπει να επιτευχθεί άμεσα με Συμπληρωματική Συλλογική Σύμβαση.   



Αθήνα, 10 Απριλίου 2023

Αρ. Πρωτ.: 564

 

 

Π ρ ο ς: Διοικητικό Συμβούλιο ΕΥΔΑΠ ΑΕ

 

Θέμα: «Εναρμόνιση της ΕΥΔΑΠ ΑΕ με τη νομοθεσία αναφορικά με την υφιστάμενη  διάκριση του Τεχνικού Προσωπικού σε Ανώτατης και Ανωτέρας Εκπαίδευσης»

 

 

Αξιότιμες κυρίες / κύριοι,

 

Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στον τρόπο με τον οποίο διακρίνετε το Τεχνικό Προσωπικό σε Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ανωτέρας Εκπαίδευσης, ακολουθώντας μία ξεπερασμένη και παρωχημένη ήδη από το νόμο πρόβλεψη του Κανονισμού Προσωπικού της ΕΥΔΑΠ, ο οποίος κυρώθηκε με το ΠΔ 597/1985 και ο οποίος διακρίνει το Τεχνικό Προσωπικό σε Τεχνικό Προσωπικό Ανώτατης Εκπαίδευσης –ΑΤ/Τ1 (στην εν λόγω κατηγορία υπάγονται οι κάτοχοι διπλωμάτων ανωτάτων σχολών του ΕΜΠ ή Πολυτεχνικών Σχολών της ημεδαπής ή της αλλοδαπής) και σε Τεχνικό Προσωπικό Ανώτερης Εκπαίδευσης – ΑΡ/ Τ3 (στην εν λόγω κατηγορία υπάγονται οι κάτοχοι πτυχίων Τεχνολόγου Μηχανικού των ΚΑΤΕΕ, ΤΕΙ ή ισότιμων Ανώτερων Σχολών της ημεδαπής ή της αλλοδαπής).

Επί της ασυμβατότητας που υπάρχει μεταξύ του Κανονισμού Προσωπικού της ΕΥΔΑΠ και του ισχύοντος νομικού πλαισίου έχουμε πολλάκις τοποθετηθεί, ενώ προς επίρρωση των επιχειρημάτων μας, επαναλαμβάνουμε τα κάτωθι:

Στο άρθρο 16 παρ. 5 του Συντάγματος ορίζεται ότι «H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει», ενώ στο άρθρο 16 παρ. 7 του Συντάγματος ορίζεται ότι: «Η επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση παρέχεται από το Κράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια, όπως προβλέπεται ειδικότερα από το νόμο, που ορίζει και τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοιτούν από τις σχολές αυτές».

Ο κοινός δε νομοθέτης, εξειδικεύοντας τους ορισμούς της παρ. 7 του άρθρου 16 του Συντάγματος, ίδρυσε με το Ν. 576/1977 τα «Κέντρα Ανωτέρας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαιδεύσεως», τα οποία συγκροτούσαν περισσότερες Ανώτερες Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές (άρθρο 27). Τα Κέντρα, ωστόσο, αυτά καταργήθηκαν με το άρθρο 35 παρ. 1 του Ν. 1404/1983 και ιδρύθηκαν τα ΤΕΙ ως σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (άρθρο 1 παρ. 1). Ο νομοθέτης, κινούμενος στο πλαίσιο των ανωτέρω συνταγματικών διατάξεων, όρισε ειδικότερα ότι η αποστολή των ΤΕΙ συνίσταται στην παροχή θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων για την εφαρμογή τους σε ορισμένο επάγγελμα και στη δημιουργία «στελεχών εφαρμογής» για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Στο άρθρο 24 παρ. 1 του ίδιου νόμου προβλέφθηκε ότι «Το διδακτικό έργο κατανέμεται σε εξαμηνιαία μαθήματα και περιλαμβάνει: α. θεωρητική διδασκαλία μαθημάτων, β. πρακτικές, φροντιστηριακές ή εργαστηριακές ασκήσεις … γ. σεμινάρια … δ. πτυχιακές εργασίες και ε. άσκηση στο επάγγελμα. …», ενώ με το άρθρο 25 παρ. 1 παρέχετο εξουσιοδότηση για έκδοση προεδρικών διαταγμάτων, με τα οποία θα καθοριζόταν το περιεχόμενο σπουδών κάθε τμήματος, καθώς και η διάρκεια φοίτησης, άσκησης στο επάγγελμα και εκπόνησης πτυχιακής εργασίας.

 Ακολούθως και δεδομένου ότι όλα τα τμήματα των ΤΕΙ κάλυπταν σπουδές διάρκειας 7 – 8 εξαμήνων, με τον Ν. 2916/2001 ορίσθηκαν στο άρθρο 1 παρ. 1 τα εξής: «α) Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς: αα) τον πανεπιστημιακό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και ββ) τον τεχνολογικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. β) Τα Ιδρύματα των δύο τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης λειτουργούν συμπληρωματικά, με διακριτές φυσιογνωμίες και με ρόλους, σκοπό και αποστολή που διαφοροποιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για τον πανεπιστημιακό τομέα και τον τεχνολογικό τομέα. γ) ...».

 Εν συνεχεία το ανωτέρω εδάφιο α της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 2916/2001 καταργήθηκε με το εδ. β της παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν. 3549/2007, με το εδάφιο α της οποίας ορίσθηκαν τα ακόλουθα: «Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.), κατά την έννοια του άρθρου 16 παράγραφος 5 του Συντάγματος, είναι τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, η οποία αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς: αα) τον πανεπιστημιακό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και ββ) τον τεχνολογικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης».

Περαιτέρω με τον Ν. 4009/2011 επιχειρήθηκε εκ νέου η αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης. Ορίσθηκαν ειδικότερα στο άρθρο 1 του νόμου αυτού τα ακόλουθα: «1. Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.). Τα Α.Ε.Ι. είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου πλήρως αυτοδιοικούμενα. Η εποπτεία του κράτους ασκείται από τον Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 16 του Συντάγματος και τον παρόντα νόμο. 2. Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς: α) τον πανεπιστημιακό τομέα, που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τα οποία στο εξής αναφέρονται ως “Πανεπιστήμια” και β) τον τεχνολογικό τομέα, που περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Τ.Ε.Ι.». 3. Τα ιδρύματα των δύο τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης λειτουργούν παράλληλα, με διακριτή φυσιογνωμία, σκοπό και αποστολή, που διαφοροποιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι., αντίστοιχα». Προβλέφθηκαν δε στο άρθρο 4 παρ. 2 του νόμου αυτού τα εξής: «Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αποστολής των ιδρυμάτων κάθε τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης: α) Τα Πανεπιστήμια δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην υψηλή και ολοκληρωμένη εκπαίδευση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνών, καθώς και της διεθνούς επιστημονικής πρακτικής σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. β) Τα Τ.Ε.Ι. δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, στις εφαρμογές των επιστημών, της τεχνολογίας και των τεχνών, στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Στο πλαίσιο αυτό συνδυάζουν την ανάπτυξη του κατάλληλου θεωρητικού υποβάθρου σπουδών με υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση».

Τέλος, στο Ν. 4485/2017 που φέρει τον τίτλο «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις», στο άρθρο 1 υπό τον τίτλο «Διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης - Νομική μορφή των Α.Ε.Ι.» ορίστηκαν τα κάτωθι «1. Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.). Τα Α.Ε.Ι. είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου πλήρως αυτοδιοικούμενα και τελούν υπό την εποπτεία του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. 2. Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο διακριτούς παράλληλους τομείς: α) τον πανεπιστημιακό τομέα, που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Πανεπιστήμια», β) τον τεχνολογικό τομέα, που περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Τ.Ε.Ι.», ενώ ήδη σήμερα με διαδοχικούς νόμους του 2018 και 2019 τα ΑΤΕΙ είτε ενσωματώθηκαν σε νεοσυσταθέντα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα είτε συνενώθηκαν με τα ήδη υπάρχοντα.

Εκ των ανωτέρω, λοιπόν, προκύπτει ότι τα ΤΕΙ εντάχθηκαν ήδη με τον Ν. 2916/2001, στην βαθμίδα της ανώτατης εκπαίδευσης ως «τεχνολογικός τομέας» αυτής. Οποιαδήποτε λοιπόν διάκριση μεταξύ Μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης έναντι των Μηχανικών Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από την ΕΥΔΑΠ εδράζεται επί Κανονισμού καταρτισθέντος βάσει απαρχαιωμένου και ήδη προ πολλών ετών τροποποιηθέντος νομικού πλαισίου.

 Κατόπιν των ανωτέρω σας καλούμε αφενός μεν να απέχετε από εφαρμογή διατάξεων του Κανονισμού, οι οποίες αντίκεινται στην υπερισχύουσα αυτού κείμενη νομοθεσία αφετέρου δε να αναπτύξετε πρωτοβουλία προς εναρμόνιση του με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο είτε δια αποφάσεως του Διοικητικού σας Συμβουλίου, όπως έχετε ήδη πράξει επί άλλων θεμάτων στο παρελθόν είτε δια διατάξεως Συλλογικής Ρύθμισης Εργασίας.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

 

Ο Πρόεδρος

Γιώργος Δήμτσας


 

Η Γενική Γραμματέας

Δέσποινα Ζάννου